Christelijke lifestyle blog voor jonge vrouwen

Amerika reisverslag: Yellowstone

Vorig jaar zomer hebben we een prachtige rondreis door Amerika gemaakt. Vier weken lang hebben we door verschillende staten getoerd. We begonnen in Seattle en eindigden in San Francisco. Tijdens onze trip hebben we allerlei ‘toeristische trekpleisters’ bekeken. In een serie van een aantal blogs wil ik jullie graag vertellen over onze fantastische reis.

Yellowstone
Ik wilde ontzettend graag naar het National park Yellowstone. Dit park is ongeveer zo groot als een kwart van Nederland en staat bekend om haar prachtige geisers. In het park zijn verschillende accommodaties, maar hier betaal je wel de hoofdprijs voor. Daarnaast moet je bijna een jaar van te voren boeken om nog een plekje te bemachtigen. Wij kozen ervoor om langs de randen van het park te overnachten.

Per dag had ik een planning gemaakt om zo alles van het park op een rustig tempo te kunnen bewonderen.

Dag 1
We worden wakker in het Sawtelle Mountain Resort in Island park. Binnen 30 minuten staan we voor de west-ingang van Yellowstone. We besluiten om vandaag het zuidwesten van het park te bezoeken.

Al vrij snel na de ingang komen we een moederhert en haar jonkie tegen, zo lief! De natuur is nu al prachtig. We gaan rechtsaf (nr 191) naar het zuiden. We zien vanuit onze auto al de eerste geisers; prachtig om te zien! Onze eerste stop is de fountain paint pot trail. We zijn er in het hoogseizoen, dus het is even zoeken naar een parkeerplekje.

De trail is niet heel lang en gaat over vlonders. Tijdens het wandelen ruik je de eierlucht al om je heen van de geisers.

Amerika reisverslag: Yellowstone

Vervolgens rijden we de firehole lake drive en stoppen we even bij de Great Fountain geyesr. Voor vertrek hebben we bij de ingang nagevraagd hoe laat de geisers uitbarsten. Sommige geisers kunnen ze redelijk voorspellen; de old Faithful gaat bijvoorbeeld ongeveer elk half uur, maar andere geisers zoals de Great Fountain geyesr maar heel af en toe.

We rijden verder en stoppen bij alle hoogtepunten. Ze zijn niet zo moeilijk te vinden, want het is een lange rechte weg met bij de bezienswaardigheden grote parkeerplaatsen vol met auto’s. Zo zien we de Grand Prismatic Spring en Morning Glory pool. Zo bijzonder om hier te lopen!

De laatste geiser van vandaag is de Old Faithful. Dit is een hele drukke plek, omdat hier ook een accommodatie staat. We besluiten om de auto op de camping te zetten en nemen een tas met eten en drinken mee. We zoeken een mooi plekje op en besluiten net zo lang te wachten totdat de Old Faithful uitbarst.

Amerika reisverslag: YellowstoneAmerika reisverslag: YellowstoneEr komt sowieso al stoom uit, maar als de geiser uitbarst is het echt een prachtig gezicht!

Onze laatste bestemming van vandaag is de West thumb Geyser Basin. We maken een wandeling over de board walks en rijden vervolgens weer dezelfde weg terug naar het hotel (Drift lodge) in Island Park. Morgen gaan we het Noord-Westen van Yellowstone bekijken.

Dag 2
Vandaag kunnen we het redelijk rustig aan doen. We ontbijten uitgebreid en rijden vervolgens weer naar de ingang van West-Yellowstone. Dit keer slaan we niet rechtsaf, maar gaan we linksaf richting het noorden van Yellowstone.

We stoppen bij allerlei bijzondere plekjes en komen uiteindelijk aan in Mammoth Hot Springs. Op ons to do lijstje stond de 3 km wandeling over de boardwalks, maar we besluiten om dit toch te skippen. Het is midden op de dag en ontzettend heet. In de plaats daarvan bezoeken we het bezoekerscentrum en zoeken we een plekje op in de schaduw om wat te eten.

In dit gebied heb je grote kans om beren te spotten. De rangers raden ons af om met z’n tweeën te wandelen; je bent dan te kwetsbaar. Maar niet getreurd; we krijgen een goede tip om toch beren te kunnen spotten. Rond 16.30 moeten we met de auto vanuit Mammoth Springs via Roosevelt naar Lammar Valley rijden. Op dit stuk is de kans op het spotten van beren en zelfs wolven het grootst.

En wauw, tijdens het rijden zagen we dat er voor ons een auto stil stond. Er stak een moederbeer met haar jonkie de weg over! Helaas ging het zo snel dat we er geen foto van hebben kunnen maken. Wel heel gaaf om mee te maken.

Dag 3
We worden wakker in de Absaroka Lodge in Gardiner. We besluiten rustig te rijden door Lamar Valley; bij bijzondere plekken te stoppen en nog een wandeling te maken.

We maken een korte boswandeling bij Artist Point en bekijken de moddervelden bij Mud Volcano Area. Echt bizar om te zien. Overal kom je trouwens buffels tegen!

Amerika reisverslag: YellowstoneAmerika reisverslag: YellowstoneAmerika reisverslag: YellowstoneWe besluiten om even te stoppen bij de Roosevelt Lodge. Eigenlijk willen we heel graag nog een wandeling maken door Lamar Valley en vragen aan een gezin of we met hun mee mogen lopen. We horen dat ze dezelfde wandeling als wij willen doen.

Met een grote groep ben je namelijk veiliger en zij hebben berenspray bij zich wat echt noodzakelijk is. Gelukkig vinden ze het geen probleem en mogen we meelopen.

De wandeling gaat door een prachtig gebied waar je met de auto niet kunt komen. We hopen een beer te kunnen spotten, maar helaas. Misschien ook maar goed…

Eind van de middag rijden we naar ons huisje (Yellowstone Valley Inn) in Wapiti. Het is wel even een stukje rijden, maar het leuke is dat je gelijk in een heel ander gebied komt. Veel meer boerenlandschap en wat cowboyachtig.

In de avond gaan we naar een rodeo familie voorstelling in Cody. Prachtig hoe je hier het nationalisme ervaart. De show begint met het zingen van het volkslied waarbij iedereen gaat staan en zijn hoed in de hand neemt. En er wordt gebeden voor een goede avond en de soldaten die vechten voor de vrijheid; wel heel mooi!

Het was een topshow en wij vonden het ook echt een aanrader. Er waren paardenraces, maar ook lieten ze zien hoe de kalfjes werden gevangen. De ‘boeren’ zijn ter paard en rennen dan achter een kalfje aan; met een lasso worden de kalfjes gevangen.

Voor ons als Nederlanders voelt het misschien een beetje gek, maar het is hier de cultuur. Het voelde ook niet zielig aan.

’s Avonds kropen we in ons bedje. De volgende dag zouden we weer terug gaan naar Yellowstone en helemaal naar het zuiden naar Grand Teton National park rijden. We hebben een prachtige tijd in Yellowstone gehad en het was echt een hoogtepunt van onze reis.

In een volgende blog vertel ik je meer over ons Amerika avontuur!