Filmreview: Soul surfer

Filmreview: Soul surfer

Bij ons thuis is vrijdagavond vaak filmavond. We eten iets makkelijks op de bank en zetten daarbij een film op. Althans als we een leuke film hebben gevonden, onze smaak verschilt nogal. Een paar weken geleden hebben we de film Soul surfer gezien. De reviews wisselen nogal, dus we waren erg benieuwd. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

Soul surfer
Bethany Hamilton groeit op in Hawai in een gezin waar alle leden actief surfliefhebber zijn. Ze is ontzettend goed en doet regelmatig mee aan toernooien. Op een dag verliest ze door een aanval van een haai haar arm. Ze is een echte vechter en doet er alles aan om weer te kunnen surfen. Dit valt niet mee en ze geeft de moed bijna op. Vele jongeren over de hele wereld raken door haar verhaal geïnspireerd en hierdoor vindt Bethany nieuwe hoop. Uiteindelijk wordt ze tegen alle verwachtingen in opnieuw kampioen. Het verhaal is waargebeurd en nog steeds putten veel mensen kracht uit het verhaal van Bethany.

Wat ik ervan geleerd heb
Ik vond het een heel ontroerende film, zeker als je bedenkt dat het verhaal waargebeurd is. Bethany groeit op in een gezin waarin het geloof een grote rol speelt, maar ze krijgt alle ruimte om teleurgesteld in God te zijn en vraagtekens bij haar ongeluk te zetten. Haar ouders geven haar een belangrijke les mee, we weten niet waarom dit jou is overkomen, maar Gods plan met jou staat vast. Uiteindelijk is dit ook haar hoop en kan ze weer volop van het leven genieten.

Ik kan me goed voorstellen dat zij hierdoor een inspirerend voorbeeld voor anderen is. Het lijkt of er dingen zijn die ons overkomen, maar God kan het gebruiken voor Zijn plan. Op het moment zelf begrijp je het niet en kan je het alleen maar uitschreeuwen naar God. Het is dan ontzettend knap als je net als Bethany het doorzettingsvermogen hebt om het uiteindelijk in iets goeds om te zetten.

Mijn mening over de film
Zoals ik hierboven al omschreef vond ik het een ontroerende film. Het acteerwerk vond ik vooral in het begin niet heel sterk. We moesten beiden ook echt inkomen en hadden niet de verwachting dat het uiteindelijk nog een goede film zou worden. Maar al snel veranderde dit gelukkig. Ik vond het mooi dat ze zich zo snel bij haar ongeluk neer kon leggen, maar aan de andere kant is het moeilijker om je hierdoor in de hoofdpersoon te identificeren. Ik denk dat er weinig mensen zijn, die op deze manier in het leven staan. Al met al is het een mooie film om samen te bekijken. Het leert ons te vertrouwen op God, hoop te hebben voor de toekomst en om dankbaar te zijn met wat je hebt.

Je kunt de film op Netflix kijken. De DVD is in veel Christelijke boekhandels te bestellen.

Heb jij de film Soul surfer al wel eens gezien?