Christelijke lifestyle blog voor jonge vrouwen

Meer groente eten doe je zo!

Meer groente eten doe je zo!

Iedereen weet wel dat groente ontzettend goed voor je is. Er zitten veel gezonde stoffen in en je haalt er energie uit. Als ik naar mezelf kijk dan eet ik eigenlijk te weinig groente. Doordeweeks probeer ik altijd een gezonde maaltijd te koken, maar in het weekend heb ik hier niet altijd zin in. Ook moeten we eigenlijk veel gevarieerder eten, want dit is gezonder en goedkoper.  De komende weken wil ik proberen om meer groente te eten en dit wil ik doen 5 verschillende manieren.

Een lunch van groente eten
Ik probeer zo min mogelijk brood te eten en dit wil ik vervangen door salades en soepen. Vaak ben ik wel een beetje inspiratieloos en maak ik steeds hetzelfde. Ik heb een tijd geleden het kookboek Veg! gekocht en hoop hier wat nieuwe recepten in te vinden.

Groente snacken
Ik ben zelf niet zo van de rauwe groente. Snoeptomaatjes en komkommer vind ik prima bij een maaltijd, maar niet zo lekker om uit de losse hand te eten. Ik wil dit veranderen door er een saus bij te serveren. Ik denk dat het hierdoor wat smakelijker wordt. Op Pinterest zag ik al een heel aantal recepten, die ik wil uittesten.

Smoothies maken
Ik heb een fase gehad waarin ik elke ochtend een smoothie at. Op een gegeven moment is dit gestopt en ben ik overgegaan op crackers. Hierdoor mis ik wel een kans, want in smoothies kun je een hoop groente verstoppen. Vooral een smoothie van spinazie, banaan en kiwi vond ik erg lekker. Tijd om weer nieuw leven in te blazen dus!

Groentes afwisselen
Ik heb een aantal handige kookboeken waarin de groentes, die dan in het seizoen zijn staan beschreven. Ik probeer hier rekening mee te houden en een groot voordeel is dat we hierdoor gevarieerder eten. Een ander voordeel is dat we zo nieuwe groentes uit proberen en meer dingen lekker gaan vinden. Vroeger moest ik bijvoorbeeld niks van spruitjes hebben, maar nu vind ik ze heerlijk!

Een maaltijdplanning maken
Toen we net getrouwd waren maakte ik altijd een planning voor de maaltijden. Tegenwoordig doe ik dat niet meer en bedenk ik maar voor een paar dagen of alleen voor de dag zelf wat we gaan eten. Dit komt waarschijnlijk doordat we drukker zijn en dat we niet altijd thuis eten. Door een planning te maken (ook voor de lunches) weet ik sneller welke boodschappen er nodig zijn en wat ik moet koken. Dit voorkomt dat ik te snel een makkelijke maaltijd zonder groente maak.

Wat is jouw manier om meer groente te eten?



7 thoughts on “Meer groente eten doe je zo!”

  • Wat een onwijs goed artikel! Ik eet namelijk nooit groente, omdat ik het vies vind. Smoothies kunnen misschien helpen! En een maaltijdplanning maken is een goede! Dan houd je je er sneller aan! :)

  • Ik probeer altijd groentes te eten. Ook door nasi- en pastagerechten. Tussendoor neem ik fruit, al heb ik ook periodes dat ik worteltjes in huis haal of een paprika in reepjes snijd en dat snack. Dat is ook wat er bij mij op tafel komt te staan bij visites: tomaatjes, komkommer, worteltjes en paprika. En dat alles zonder sausje. Ik denk dat het een kwestie is van leren eten.

    Ook ik probeer de laatste weken te kijken naar de groentes van het seizoen en dat mee te nemen en toch ook meer over te stappen op verse groente.

    Een smoothie lijkt mij juist heel erg vies.

  • Een tijdje geleden heb ik een kookboek gekocht over groene smoothies. Die maak ik nu regelmatig. Een goede tip uit dit boek vond ik dat je niet direct een hele groene smoothies moet gaan maken. Dat is de eerste keren inderdaad niet zo lekker. Door steeds meer groenten toe te voegen leer je het steeds beter eten en ga je het ook steeds lekkerder vinden. Althans, dat is mijn ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *