Christelijke lifestyle blog voor jonge vrouwen

Opvoeden volgens montessori

Opvoeden volgens montessori

Ik heb tientallen opvoedboeken gelezen, maar voel me vooral aangesproken tot de montessori-methode. Deze pas ik dan ook grotendeels toe in de opvoeding van mijn dochter. In deze blog wil ik je hier graag wat meer over vertellen. Hoe kun je opvoeden volgens de montessori methode? En wat houdt het precies in?

Montessori voor thuis
Op dit moment is mijn dochter 1 jaar en gaat er weer een nieuwe wereld voor mij open. Het eerste jaar draaide vooral om verzorgen, maar nu merk ik dat ik echt moet beginnen met opvoeden en vermaken. 

In de inleiding vertelde ik het al, ik voel me vooral aangesproken tot de montessori-methode. Het draait trouwens niet (wat wel veel mensen denken) om alleen maar mooi speelgoed en aantrekkelijke werkjes. Montessori is een manier van leven. Het beïnvloed namelijk de manier hoe je met je kind omgaat. En ik moet dit ook echt nog leren door veel te oefenen.

Montessori principes
De montessori-methode beschouwt kinderen als unieke personen die elk hun eigen pad volgen. Wij, de volwassenen, ondersteunen en begeleiden hen. En jawel hoor, daar hoort ook gewoon het stellen van grenzen bij. ;-)

Ik ben erg geïnspireerd geraakt door het boek Montessori voor thuis van Simone Davies, maar ik kijk ook graag filmpjes op Youtube van moeders die al veel ervaring hebben met deze opvoedstijl. Dit betekent trouwens niet dat ik alles op de montessori-manier doe. Uiteindelijk kijk ik wat bij mij (en mijn man) past, waar ik me prettig bij voel en wat voor ons haalbaar is.

Er zijn een aantal principes die kenmerkend zijn voor montessori en ik probeer dit zoveel mogelijk toe te passen in ons dagelijks leven. Ik geef je wat voorbeelden.

Opvoeden volgens montessori

1. De speelomgeving
Ik heb voor mijn dochter een eigen speelplek gecreëerd met materialen die afgestemd zijn op haar niveau. Tijdens het spelen observeer ik steeds haar spel. Wat vindt ze op dit moment leuk om te doen? Wat is nog te lastig of vindt ze niet meer leuk? In welke gevoelige periode zit ze nu?

Haar speelomgeving ziet er uitnodigend uit en heel overzichtelijk. Dus niet een grote speelgoedmand met daarin alle materialen. Ik ben van plan om hier nog een aparte blog over te schrijven.

2. Natuurlijk verlangen om te leren
Dr. Montessori onderkende dat kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Dit zie ik bij mijn dochter duidelijk terug. Ze leert dingen door het steeds opnieuw te proberen en het gaat echt vanzelf. 

Wat ik op dit moment zo bijzonder vind is dat ze nu in de fase zit van het leren lopen. Ik laat haar zelf haar gang gaan en ze vindt het heel leuk om dit te oefenen. Natuurlijk reageer ik enthousiast als zij blij reageert, maar ik stuur dit niet. Ik neem haar bijvoorbeeld niet mee aan de hand om te oefenen en ik zeg ook niet “Kom maar, zet maar een stapje”. Ik pak haar pas bij haar hand als zij erom ‘vraagt’. 

3. Vrijheid in gebondenheid
Nu wordt het iets ingewikkelder. Hier oefen ik namelijk zelf nog mee. Ik had namelijk zelf altijd het vooroordeel dat de montessori-manier ‘vrijheid – blijheid’ is en dat is dus echt niet het geval. Kinderen moeten zich aan bepaalde regels houden, maar binnen deze grenzen krijgen ze wel degelijk de vrijheid. Ze leren hierdoor respect en verantwoordelijkheid voor zichzelf, voor anderen en voor hun omgeving. 

In de praktijk laat ik mijn dochter bijvoorbeeld haar tussendoortje kiezen. Wil je een appel of een peer? Zij mag bepalen wat ze eet, zolang ze dit maar aan tafel doet. Ik moet mezelf nu dus regelmatig remmen als ik iets voor haar wil doen of beslissen.

Opvoeden volgens montessori

4. Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid
En daar hoort ook deze vierde principe bij. Het eerste jaar vond ik bijvoorbeeld het eten vaak een strijd, maar dit heb ik helemaal los kunnen laten. 

Nu bepaal ik wat ze als avondeten krijgt, maar zij bepaalt wat (bijvoorbeeld alleen het vlees) en hoeveel ze eet. Vervolgens haal ik zo neutraal mogelijk het bord weer weg. Ook eet ze zelf (gewoon met haar handen, we oefenen met de vork) en voer ik haar zo min mogelijk. En het werkt als een trein! Ik merk ook echt dat ze het heerlijk vind om het zelf te doen. 

Ik oefen trouwens momenteel ook met het drinken uit een normale beker. Ze heeft geleerd om de beker voorzichtig met twee handen te pakken en kleine slokjes water te nemen. Heel grappig om te zien! Natuurlijk gaat het weleens mis, maar dat ruimen we samen weer op. Zo bestaat onze dag uit heel veel ‘nuttige’ leermomenten.

Wil je ook deze manier van opvoeden gebruiken?
Er zijn nog meer principes, denk aan de onbewust absorberende geest en het respect hebben voor het kind, maar ik houd het nu even bij bovenstaande vier. 

Kort samengevat draait het o.a. om het natuurlijke verlangen om te leren en de zeggenschap over het eigen leerproces. Als volwassene richt je het huis zo in dat het kind succeservaringen kan hebben, wakker je de nieuwsgierigheid aan, stel je duidelijke basisregels en laat je het kind opbloeien tot hij/zij zelf wilt zijn. 

Ben je enthousiast en wil je meer informatie? lk kan je dan zeker het boek van Simone Davies ‘Montessori voor thuis‘ aanraden! 

Ik ben echt nog een beginner hoor, maar mocht je het leuk vinden om meer over mijn ‘avonturen’ te lezen laat het dan zeker even weten in een reactie. Heb je zelf ervaring of tips om de montessorimethode thuis te gebruiken? Ik hoor ze graag!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *