Christelijke lifestyle blog voor jonge vrouwen

Reisverslag Noorwegen week 1

Twee jaar geleden hebben we drie weken door Noorwegen met een volkswagenbusje getoerd. In een serie van twee blogs wil ik jullie graag over onze reis vertellen.

Kamperen
Noorwegen stond al jaren op ons vakantielijst. We hadden nooit eerder gekampeerd, maar Noorwegen leek ons de perfecte gelegenheid om dit eens uit te proberen. In een tent slapen leek ons niks, een camperbusje vonden we een goede middenweg.

Uiteindelijk hebben we in Amersfoort een T4 gehuurd. Achteraf zouden we nu gekozen hebben voor een T5; deze heeft een betere motor voor het rijden door de bergen, is groter en heeft wat meer luxe.

Het was best even schrikken toen het busje voor de deur stond. Wordt dit kleine busje drie weken ons rijdende huisje? Boodschappen doen in Noorwegen is ontzettend duur, dus ik wilde een hele voorraad meenemen. Denk aan aardappels, rijst, wat groente en vlees, potten bruine bonen en linzen en natuurlijk lekkere snacks. Gelukkig zaten er een heleboel handige kastjes en vakken in het busje, zodat we genoeg spullen konden meenemen. Het busje had daarnaast twee gaspitten, een koelbox op stroom en een klein wasbakje.

De volgende ochtend vroeg gingen we op weg richting Denemarken. Het was bij Hamburg echt drama; we hebben ruim drie uur in de file gestaan. De eerste nacht hebben we overnacht in Blokhus by camping. Doordat we al in het puntje van Denemarken waren konden we rustig aan doen om de overtocht van de ferry van Hirtshalls naar Kristiansand te halen.

Rond half 4 kwamen we uiteindelijk aan in Noorwegen. We zijn via weg 9 naar Byglandsfjord gereden. Een prachtige route waarbij je gelijk het echte Noorwegengevoel krijgt! We hebben overnacht op de Neset camping voorbij Byglandsfjord. We hadden een prachtig plekje aan het fjord.

Prachtige route
De volgende dag trokken we na een lekker ontbijt in een klein zonnetje verder over weg 9. Na Rysstad zijn we richting het westen gegaan naar Lyseboth. Hier zouden we om 18.00 de ferry nemen naar Forsand. Vooral het laatste stuk richting het westen is echt super mooi. Het is een weg met weinig tegenliggers, je ziet vanuit de auto sneeuw op de bergen en overal lopen er schapen op de weg. Sommige stukken waren wel heel spannend met de camper. We konden soms niet harder dan 30 km/h, zo steil was het.

Na de ferrytocht zijn we rechtstreeks doorgereden naar de Preikestolen camping. Deze was echt overvol met veel te weinig sanitair. Maar je hebt eigenlijk geen keuze als je vroeg de Preikestolen wilt beklimmen.

Weg naar Forsand Weg naar Forsand Weg naar Forsand

Preikestolen
We werden wakker met regen en veel mist, dit zou volgens de weersvoorspellingen heel de dag blijven. Geen goed idee dus om de Preikestolen te beklimmen. We besloten om de volgende dag pas te gaan en die dag naar Stavanger te rijden. Met de ferry steek je over naar het centrum van Stavanger; de auto hoef je dus niet mee te nemen. Het centrum voelde heel knus en gezellig aan. Erg bijzonder om ook de grote cruise schepen te zien liggen. Terug op de camping was het enorm drassig en regende het nog steeds. Maar rond een uur of half 7 begon de mist weg te trekken en de zon te schijnen. We hebben nog lang buiten kunnen zitten.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de Preikestolen te beklimmen. We waren er rond 7.45 en konden nog op de kleine parkeerplaats parkeren. Het was een enorme klim, maar met goede schoenen prima te doen. Het uitzicht is het zeker waard. Op het uitkijkpunt hebben we wat gegeten en gedronken om daarna terug te klauteren naar de auto. Onderweg kwamen we massa’s mensen tegen die naar boven gingen; wat waren we blij dat we al zo vroeg waren gegaan. Uiteindelijk hebben we er 1,5 uur over gedaan om omhoog te klimmen en 1 uur om te dalen.

Preikestolen Noorwegen Preikestolen Noorwegen Preikestolen Noorwegen Preikestolen Noorwegen Preikestolen Noorwegen

We besloten om dezelfde dag door te rijden naar Roldal. We wilden via weg 13, maar per ongeluk hebben we de 632 een stuk gereden. Geen straf, want het was een prachtige route door het wintersportgebied. Alleen het was bijna niet te doen met de camper; een sterkere motor was hier zeker geen overbodige luxe geweest. Na een vermoeiende dag voelde het heerlijk om op de camping een avond bordspelletjes te spelen.

De volgende dag wilden we eigenlijk een rustdagje houden, maar na goed geslapen te hebben en de aanhoudende regenverwachting besloten we om toch door te rijden. Maar natuurlijk niet zonder eerst de staafkerk in Roldal te bekijken. Best indrukwekkend hoe oud deze kerk is (gebouwd in de dertiende eeuw). We besloten richting Olda te rijden. De weg er naar toe is best mooi, maar de stad zelf moet je echt vermijden. Tot Eidfjord reden we vooral door heel veel tunnels. We besluiten om te overnachten in Ovre Eidfjord. Eind van de middag hebben we nog een bezoek gebracht aan het Natursenter. Dit was veel te duur eigenlijk; alleen de getoonde film was indrukwekkend om te zien.

staafkerk roldal

De volgende dag sliepen we eerst even lekker uit, maar we moesten vanwege een bijna lege accu toch even een goed stuk rijden. Onze koelkast was er zelfs al mee gestopt. Via Vøringfossen zijn we naar de hoogvlakte gereden. Uiteindelijk tot aan de Halnefjorden. Dit was echt prachtig met al het sneeuw en ijs.

Daarna zijn we teruggereden naar de simacentrale. Vanaf hier begint namelijk een wandeling naar Kjeåsen, een boerderij bovenop een berg. De wandeling er naar toe was vreselijk steil en ging via ladders en touwen. Het was uiteindelijk geen kwestie meer van conditie, maar echt van wilskracht. Je kon namelijk niet zien hoe ver het nog was. Na ongeveer anderhalve uur hadden we de top eindelijk bereikt. Het uitzicht was echt schitterend en zo de moeite waard!

Kjeåsen Kjeåsen Kjeåsen

De afdaling was ook pittig, maar niet zo zwaar als de beklimming. Het is absoluut niet te vergelijken met de Preikestolen. Deze wandeling was tien keer zo zwaar, maar wel heerlijk rustig! Daarna hebben we boodschappen gedaan en pannenkoeken gebakken. Dit hadden we wel verdiend!

Dit was onze eerste week in Noorwegen. We hadden best een hoog tempo en wilden ontzettend veel dingen zien en doen. Achteraf hadden we beter nog een rustdag kunnen inplannen, maar vanwege het weer wilden we toch doorrijden. Volgende keer deel 2 van onze reis door Noorwegen.

Wil je meer weten over onze trip door Noorwegen. Laat het dan gerust weten!

4 thoughts on “Reisverslag Noorwegen week 1”

• Wauw, en een reisverslag van Noorwegen! Mij maak je in ieder geval al blij!

Noorwegen vind ik ook echt een prachtig land! En de foto’s die je bij dit bericht plaatst, laten dat mooi zien. Is het kamperen uiteindelijk bevallen en voor herhaling vatbaar (mijn ouders waren vervend kampeerders, met vouwwagen, caravan en camper, maar zelf heb ik er niet zoveel mee en mijn broer verkiest ook altijd een hotel boven enig andere vorm van onderkomen ;o) )? Ik ben benieuwd naar deel 2 en 3 van jullie vakantie ^^

• O, en nog even over de staafkerkjes: ik verbaas mij er altijd weer over hoe die zijn gebouwd. En hoe klein ze zijn, ook de doorgangen. Echt gebouwd voor mensen uit die tijd. Mooi dat dergelijke gebouwen bewaard zijn gebleven en bezocht kunnen worden. De typische geur die in die kerkjes hangt, vergeet je niet meer zo makkelijk ;o)

• Ha! Goed om te horen! Het kamperen is uiteindelijk prima bevallen, maar we zijn er wel achter gekomen dat we toch liever een roadtrip met auto + huisjes/hotels doen. We zijn toch een beetje luxepaardjes hihi! Opzich lijkt het ons wel leuk om nog een keer te doen, maar dan wel een luxere camper en in een land met warmer weer. :-) Maar met je camper aan de fjorden staan heeft wel iets magisch hoor! En je kan zo toch beter de massa vermijden, dat was heel wat waard!