Christelijke lifestyle blog voor jonge vrouwen

Reisverslag Noorwegen week 2

Twee jaar geleden hebben we drie weken door Noorwegen met een volkswagenbusje getoerd. In een serie van drie blogs wil ik jullie graag over onze reis vertellen.

Deel 1 van onze reis kan je hier teruglezen.

Aurland
We hadden er best een intensieve eerste week op zitten, dus we wilden echt even wat rust inplannen. Langzaam rijden richting Aurland en genieten van de omgeving. We hebben wat boodschapjes gedaan en zijn daarna richting het staafkerkje in Undredal gereden. De weg naar dit dorpje is prachtig. Ook het kleine dorpje is heel leuk om te zien en rustig; een verademing nadat we even in Gudvangen gestopt waren. We hebben bij het water lekker geluncht.

Nadat we toch nog even bij het treintje in Flam hebben gekeken zijn we snel doorgereden naar de Lunde camping in Aurland. De rest van de middag en avond hebben we heerlijk gelezen, lekker gekookt en heel wat potjes rummicub gespeeld.

Aurlandsvegen
De omgeving rondom Aurland staat bekend om haar prachtige bergen. Na een goed ontbijt in de buitenlucht besloten we om toch de Aurlandsvegen te rijden. We twijfelden best wel, omdat ons busje er af en toe wel moeite mee had om de steile wegen te rijden. Maar het leek ons zoveel mooier dan de lange tunnel dat we toch de gok hebben gewaagd. Een goede keuze, want het was werkelijk prachtig!

Ik denk de mooiste route tot nu toe. We reden zo hoog dat er langs de weg nog metershoge sneeuw lag, heel onwerkelijk om in de zomer tussen de sneeuw te rijden. De camper had het een paar keer heel zwaar, dus we zijn regelmatig gestopt om de motor af te laten koelen.

Aurlandsvegen Aurlandsvegen Aurlandsvegen

Het was heerlijk weer, dus we stonden met onze t-shirt en slippers in de sneeuw! Daarna hebben we de staafkerk in Borgund bezocht. Deze was echt super mooi, veel mooier nog dan de kerk in Roldal. Eind van de middag zijn we op de kleine Viki fjordcamping in Høyheimsvik aangekomen. Een prachtige locatie aan het fjord; genieten hier!

Staafkerk van Borgund

Short blue ice hike
De volgende dag werden we wakker met motregen, maar op de app zagen we dat het ’s middags weer droog zou worden. We besloten spontaan om de Short blue ice hike te boeken. Dit is een vier uur lange wandeling op de gletsjer Nigardsbreen. In een groep van acht mensen gingen we op weg. Eerst met een bootje varen naar de voet van de gletsjer en daarna 20 minuten wandelen over de rotsen om bij het beginpunt te komen. Aangekomen bij de gletsjer werden we aan elkaar vastgebonden en kregen we stijgijzers onder onze schoenen.

De wandeling was echt super gaaf, maar op sommige stukken ook best heel spannend. We moesten stappen over flinke gaten in het ijs waar je echt meters naar beneden kon vallen. Ook moesten we door een soort grot klimmen. Met je ijsbijl en stijgijzers moest je jezelf stevig neerzetten en optrekken door het ijs. Dit was voor een aantal groepsleden eigenlijk te zwaar. Wel jammer, want anders waren we nog hoger het ijs opgegaan.

Short blue ice hike Short blue ice hike Short blue ice hike Short blue ice hike

Weer terug op de camping hebben we genoten van een simpele salade met hamburger en moesten we echt even bijkomen van onze klimtocht. De volgende ochtend hadden we verschrikkelijk spierpijn. Aangezien het wat motregende besloten we om naar het zwembad in Gaupne te gaan. Een mooi zwembad met verschillende baden en sauna’s. Dat was wel even heel fijn voor de spiertjes. :-)

Onze tweede week van Noorwegen kende veel hoogtepunten; letterlijk en figuurlijk. De prachtige staafkerkjes, de Aurlandsvegen en natuurlijk de beklimming op de gletsjer Nigardsbreen. Het was fantastisch! Volgende keer deel 3 van onze reis door Noorwegen. We gaan dan via Zweden en Denemarken langzaam terugzakken naar Nederland.

Wil je meer weten over onze trip door Noorwegen. Laat het dan gerust weten!