Bevrijdend lied – Karen Kingsbury –

Bevrijdend lied – Karen Kingsbury –

Het is een lange tijd geleden dat ik een boek van Karen Kingsbury heb gelezen. Het lijkt wel of ik romans in fases lees. De ene keer lees ik allerlei boeken van schrijver A en wanneer ik een nieuwe schrijver heb ontdekt vergeet ik de andere een beetje. Ik had al wat gelezen over ‘Bevrijdend lied‘ maar was het boek nog niet tegengekomen. Populaire boeken zijn bijna altijd uitgeleend en soms moet je net een beetje geluk hebben. Ik was dan ook blij dat ik dit boek in de bibliotheek tegenkwam. Eindelijk weer een boek van Karen Kingsbury!

– De achttienjarige Holden Harris leeft in zijn eigen wereldje. Hij lijdt aan een vorm van autisme. Zijn leeftijdsgenoten pesten hem, zij zien alleen dat hij anders is. Wanneer hij de populaire Ella Reynolds een lied hoort oefenen voor een schoolvoorstelling luistert Holden geboeid toe. Ella voelt zich aangetrokken door zijn passie en ze worden vrienden. Een lied brengt hen bij elkaar, maar lukt het ook om Holden uit zijn isolement te bevrijden? –

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik dit boek niet had gelezen als het door een voor mij onbekende schrijver was geschreven. Het verhaal leek mij in eerste instantie een beetje eentonig en ik was dan ook benieuwd hoe het verhaal vorm werd gegeven. Tot mijn verbazing was ik vanaf de eerste bladzijde geboeid, waarschijnlijk doordat de proloog mij erg nieuwsgierig maakte.

Het verhaal speelt zich grotendeels af op de middelbare school van Holden en Ella. De verhaallijnen worden door verschillende hoofdpersonen belicht en dat maakt het juist leuk om te lezen. Het geeft je het idee dat je meer informatie hebt dan de hoofdpersonen zelf. Je kan merken dat Karen zich goed heeft verdiept in het autisme. Holden heeft een ernstige vorm en dat maakt het af en toe ook wel confronterend om te lezen. Ik kan me niet voorstellen om iemand te kennen, die op deze bijzondere manier communiceert en zelf bijna geen contact maakt.

Het verhaal is heel vlot geschreven en dat zorgt ervoor dat je het boek moeilijk kunt wegleggen. “Nog een laatste hoofdstuk en dan leg ik het echt weg!” Volgens mij was mijn man hier niet zo blij mee, toen hij de volgende ochtend vroeg op moest. ;-) Het slot vond ik heel ontroerend en stiekem had ik er ook wel op gehoopt. Het is een boek dat ik zeker nog wil kopen om later nog eens te kunnen lezen!

Ik vond het echt een schitterend boek en ik kan ook geen punten bedenken die ik graag anders had willen zien.

Ten eerste wil ik het boek echt aanraden aan mensen die met autisten werken of die hier graag meer over zouden willen weten. Daarnaast is het gewoon een prachtig en meeslepend verhaal waarbij je ook weer even wordt stil gezet.

Karen Kingsbury is de absolute nummer 1 van christelijke romanschrijvers in Amerika. Van haar ruim veertig romans zijn al meer dan tien miljoen exemplaren in omloop. Ze won talloze prijzen, en sommige van haar boeken worden zelfs verfilmd. Karen krijgt stapels brieven en e-mails van lezers. Hierdoor weet ze dat haar boodschap van hoop al vele levens veranderde.

Bevrijdend lied
Schrijver: Karen Kingsbury
Prijs: €20,99