Review: Dwars door de nacht

Review: Dwars door de nacht

Sinds kort heb ik een abonnement op Kobo, waarmee je allerlei E-books kunt lezen. Uiteraard gaat er niets boven een ‘echt’ boek, maar dit is wel een mooie kans om een hoop boeken te lezen. Tijdens mijn zoektocht naar christelijke romans kwam ik uit bij het boek Dwars door de nacht van Liz Curtis Higgs.

Ik heb dit boek gelezen tijdens een heerlijk familieweekend in de Eifel in Duitsland. Na veel wandelen en fietsen vond ik het heerlijk om in de avond een uurtje te lezen. Even me-time, tussen alle gezelligheid, spelletjes en etentjes door. ;-)

Als ze op een regenachtige aprilavond uit een gehavende koets stapt, begint er voor weduwe Elisabeth Kerr een nieuw leven. Een leven zonder echtgenoot, adellijke titel en rijkdom, maar ook zonder bedrog. Haar schoonmoeder lady Marjory Kerr, die haar beide zoons verloor tijdens de greep naar de troon door prins Charles in 1746, heeft Elisabeth meegenomen naar haar geboortedorp Selkirk in de hoop onderdak te vinden bij een verre nicht.

Elisabeth kan erg goed overweg met naald en draad en probeert werk te vinden als naaister om zo zichzelf en haar schoonmoeder in levensonderhoud te voorzien. Uiteindelijk vindt ze werk op het landgoed van de vriendelijke lord Buchanan. Zijn behulpzaamheid geeft haar nieuwe hoop, maar wil hij zijn reputatie wel riskeren voor twee vrouwen die bekend staan als verraders van de kroon?

Het bijbelverhaal over Ruth en Naomi is altijd al een van mijn lievelingsverhalen geweest. Ruth heeft zoveel prachtige eigenschappen waar ik als vrouw een hoop van kan leren. Het verhaal Dwars door de nacht is gebaseerd op de gebeurtenissen uit het boek Ruth, maar dan met een Schots sausje uit de achttiende eeuw erover. Uiteraard komen de belangrijkste thema’s als eenzaamheid, liefde, verlies en vergeving op boeiende wijze aan bod.

Het kostte me steeds veel moeite om het boek weg te leggen, vanaf het eerste hoofdstuk zat ik er al helemaal in. Het verhaal bevat meerdere personages met elk hun eigen verhaal. Maar uiteindelijk draait het grootste gedeelte toch om de twee hoofdpersonen. Ik bleef maar doorlezen, omdat ik wilde weten hoe het verder zou gaan met de ontluikende liefde tussen Elisabeth en Lord Buchanan. Maar ken je het verhaal over Ruth en Boaz dan kan je al wel redelijk inschatten hoe de verhaallijn verloopt.

Ik heb een groot voorliefde voor historische romans. In dit boek komen de verschillen tussen rijk (van adel) en arm duidelijk aan bod. Elisabeth en haar schoonmoeder waren van adel, maar hun titel en bezittingen zijn allemaal afgepakt. Ik vond het wat wonderlijk hoe dit dan was gebeurd en hoe makkelijk ze hier eigenlijk mee omgingen. Zeker Elisabeths schoonmoeder krijgt een heel ander leven dan ‘vroeger’.

Tijdens mijn research naar dit boek kwam ik erachter dat dit boek een vervolg is op de roman Hier ben ik thuis. Ik denk dat het een goed idee is om te beginnen met het eerste deel. Je kunt deel 2 prima los lezen, maar het is nu niet meer zo leuk om deel 1 nog te lezen. Doe je dit wel dan snap je bovenstaande ook beter denk ik.

Ja, echt wel! Zeker als je houdt van boeken in de stijl van Julie Klassen. Ik heb echt genoten van het verhaal en het stimuleerde mij ook om het verhaal van Naomi en Ruth nog eens te overdenken.

Dwars door de nacht
Schrijver: Liz Curtis Higgs