Review: Fireproof

Review: Fireproof

De laatste tijd verschijnen er wat minder blogs op mijn website. Ik ben namelijk met een studie (Master SEN richting gedragsspecialist) begonnen. Daarnaast werk ik ook nog gewoon, dus ik houd jammer genoeg veel minder tijd over voor het schrijven. Ik mis het wel heel erg, dus als ik weer een gaatje heb dan probeer ik gelijk weer een blog te schrijven.

Film Fireproof
Vorig weekend heb ik samen met mijn man op zondagavond de film Fireproof gekeken. Hij stond al even op mijn lijstje en nu kwam het er eindelijk van. De film vertelt het verhaal van brandweerman Caleb Holt en zijn vrouw Catherine. Door zijn werk wordt hij als een echte held gezien, maar zijn vrouw beleeft dit heel anders. Thuis zijn er regelmatig ruzies en ze leven langs elkaar heen. Uiteindelijk barst de bom en besluiten ze te gaan scheiden. De vader van Caleb gaat met zijn zoon in gesprek en haalt hem over om opnieuw in het huwelijk te investeren.

Review fireproof

Hij stuurt hem een zelfgeschreven boek met voor veertig dagen een opdracht erin. Elke dag moet hij iets voor zijn vrouw doen en de opdrachten worden steeds iets moeilijker. Catherine weet hier niets vanaf en snapt er niets van. Ze denkt dat hij het doet om verkeerde redenen en probeert alles te negeren. Caleb heeft het ontzettend moeilijk, want hij krijgt weinig respons. Zijn vader steunt hem zoveel mogelijk en probeert de boodschap van Gods zoon hierin duidelijk te maken. Jezus werd ook gespuugd, geslagen en verlaten. Uiteindelijk komt Caleb tot geloof en ziet hij in dat hij lief had om verkeerde redenen.

Wat ik er van geleerd heb
Wat Calebs vader duidelijk wil maken is dat liefde niet alleen een gevoel, maar ook een keuze is. Misschien ben je heel erg moe van het werk en heb je geen zin meer om te koken. Eigenlijk wil je een simpele broodmaaltijd voorschotelen, maar je weet dat je man liever een warme maaltijd heeft. Je kunt er dan voor kiezen om je moeheid even los te laten en om toch wat te koken. Een ander voorbeeld is dat je in een ruzie snel geneigd bent om kwetsende woorden terug te zeggen. Je kunt er ook voor kiezen om niets te zeggen.

Wij mensen zijn vanuit nature heel ik-gericht. Je moet daarom dus bewust ook kiezen voor de ander. Hoe vaker je dit doet hoe meer je liefde voor de ander ook zal groeien en uiteindelijk krijg je ook weer een heleboel liefde terug. Je kunt ervoor kiezen om lief te hebben!

Review fireproof

Mijn mening
Fireproof is echt een prachtige film waarin ook duidelijk de boodschap van de Bijbel terugkomt. Caleb probeert zijn huwelijk te redden door bewust voor Catherine te kiezen, maar doet dit eigenlijk niet van harte. Hij raffelt de opdrachten af en gaat dan weer over tot de orde van de dag. Nadat hij door een gesprek met zijn vader tot geloof komt ziet hij in dat het anders moet. Hij kiest nu uit liefde voor Catherine en ziet in dat hij ook fouten heeft gemaakt. Het is een interessante film om samen met je echtgenoot te bekijken, ook al heb je een fijne relatie. Het is goed om je er weer bewust van te zijn en de film geeft ook weer genoeg gesprekstof om er nog eens met elkaar over door te praten.

Je kunt de film op Netflix kijken. De DVD kun je in diverse webshops kopen.

4 thoughts on “Review: Fireproof”

• Dit klinkt als een mooie film. Hoewel ik geen man of relatie heb, denk ik ook dat de boodschap van de film over te dragen is op vriendschappen en ouder-kind-relaties. Eigenlijk op alle relaties die er zijn. Ik ga de film in ieder geval onthouden :o)

En natuurlijk succes met je studie. Ik ken de combi werken en studeren en weet dat het af en toe behoorlijk pittig is!

• Ik zou hem nog wel een keertje willen zien. Dank je wel en heel veel succes met je studie. Ik hoop echt dat je blijft bloggen want jouw blog is één van mijn favorieten!