Review: Op de koop toe

Review: Op de koop toe

Ik heb nog niet zo vaak een boek van Deeanne Gist gelezen. Ik ken wel het boek ‘De tabaksbruid‘ en ‘Alles op het spel‘, maar daar houdt het ook al snel mee op. In de bibliotheek kwam ik het boek ‘Op de koop toe‘ tegen en ik werd gelijk geraakt door de flaptekst. Ik kon me bijna niet voorstellen dat er vroeger echt vrouwen ‘gekocht’ werden als bruid. Wat moet dit een rare situatie zijn geweest en helemaal voor de vrouwen, die het niet allemaal van te voren wisten. Het verhaal gaat over zo’n bruid.

‘Attentie, weduwen en wezen! Er is nog plaats aan boord van de S.S. Continental met bestemming Washington. Baangarantie voor huishoudsters, onderwijzeressen en kindermeisjes. Vijftig dollar!’ Tot haar verrassing krijgt de jonge wees Anna een baan als kokkin in een houthakkerskamp in Seattle. Maar Joe, haar baas, heeft een heel ander plan. Want als hij niet snel trouwt, raakt hij zijn land kwijt. Zodra het meisje van de boot komt, wacht haar een bruiloft. Alleen weet zij nog van niets…

Wanneer je de flaptekst leest, dan begin je bijna met afschuw aan het boek. Welke vreselijke vent koopt nou een vrouw en trouwt gelijk bij aankomst met haar? Deanne laat je vanaf het begin met beide hoofdpersonen, Joe en Anne kennismaken, waardoor je ook wel wat medelijden met de man krijgt. Joe dreigt zijn land te verliezen en kan dit alleen behouden door te trouwen. Via een tussenpersoon laat hij op bestelling een vrouw per schip overkomen. Dit was in die tijd heel gewoon. De tussenpersoon ‘ronselt’ de vrouwen door ze een gouden toekomst te beloven. Ze zouden bijvoorbeeld als kindermeisje of kokkin aan de slag kunnen gaan. Er werd hen niet verteld dat ze aan een man beloofd waren. De mannen waren hier overigens niet van op de hoogte. De ontmoeting tussen Anne en Joe loopt dan ook iets anders dan gepland en allerlei grappige en emotionele situaties volgen. Het vervolg van het verhaal draait om het veroveren van Anne. Zij heeft zich zelf beloofd om nooit te trouwen en maakt het knap lastig voor Joe. Net als je denkt dat ze nader tot elkaar komen gebeurt er toch weer iets. Het hele verhaal is romantisch te noemen en loopt uiteraard goed af.

I don’n like…
Ik ben gek op romantische verhalen, maar miste in dit verhaal wel een beetje spanning Af en toe vond ik het zelfs wat langdradig, want er zat weinig diepgang in. Voor mij persoonlijk was het een prima boek om te lezen, maar als je eenmaal weet hoe het verhaal verloopt is het niet verleidelijk om het boek nog eens te lezen.

Ben je toe aan wat ontspanning en zoek je een romantisch verhaal met weinig actie, dan is dit boek wel een aanrader. Wil je wat meer diepgang en een grotere verhaallijn, dan kan je beter een ander boek lezen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Verdwaalde ster‘ of ‘Bevrijdend licht‘.

Deeanne Gist volgde een pedagogische opleiding, maar wijdde vervolgens al haar tijd en aandacht aan de opvoeding van haar eigen gezin. Daarnaast schreef ze artikelen voor diverse familietijdschriften. Bovendien zette ze een lijn van producten op die ouders kunnen helpen bij de opvoeding van hun kinderen en is nog steeds actief als spreekster over dit thema. Gist debuteerde met de historische roman De tabaksbruid. Zowel voor dit boek als het vervolg won zij in Amerika een Christy Award: een prijs voor de beste romantische fictie. Deeanne Gist woont met haar man en vier tieners in Houston, Texas.

Op de koop toe
Schrijver: Deeanne Gist
Uitgever: VBK Media