Review: Samen over de blauwe bergen

Review: Samen over de blauwe bergen

Een hele tijd geleden las ik het boek ‘Het land van mijn vader‘ van de schrijfster Lori Benton. Ik was toen diep onder de indruk van de geschiedenis over de kolonisten en indianen. In Nederland is er nu een nieuw boek van haar uit, namelijk ‘Samen over de blauwe bergen’. Weer een heerlijk dik boek over het harde leven van de kolonisten.

Als een daad van dapper verzet zegt Tamsen Littlejohn op een dag vaarwel tegen haar leven met haar strenge stiefvader en het huwelijk dat hij voor haar gearrangeerd heeft. Omdat het onverantwoord is om alleen te reizen, vraagt ze de mysterieuze pionier Jesse Bird haar te begeleiden over de Blue Ridge Mountains. Haar rijke aanbidder, Ambrose Kincaid, is ervan overtuigd dat ze ontvoerd is en gaat haar achterna, in het gezelschap van Tamsens vastberaden stiefvader.

In de eerste hoofdstukken leer je op een prettige manier alle personages kennen. Per hoofdstuk worden namelijk nieuwe personen geïntroduceerd. Al snel moet Tamsen een belangrijke keuze maken: vluchten voor haar stiefvader of trouwen met een man waar ze weinig respect voor heeft. Ze besluit om te vluchten en Jesse (die in een oogopslag verliefd op haar is geworden) helpt haar daarbij. Een groot deel van het boek gaat over deze vlucht, maar het wordt geen enkel moment saai. Tamsen en Jesse reizen met z’n tweeën en al snel besluiten ze dat ze willen trouwen. Hoe dit verloopt verklap ik natuurlijk niet, maar het verhaal heeft zeker een aantal verrassende wendingen! Als lezer hoopte ik dat iets ging gebeuren, maar uiteindelijk loopt het toch weer anders. Uiteindelijk komen ze bij het huis van Jesse waar ze voorlopig veilig denken te zijn. Natuurlijk gaat dit ook niet zonder slag of stoot en op humoristische wijze beschrijft Lori deze scenes. De diverse vluchtscenes en de uiteindelijke ontknoping maakt het boek heel spannend, ik kon het boek dan ook moeilijk wegleggen en heb het erg snel uitgelezen!

Het verhaal speelt zich af rond 1784-1789. In die tijd wedijverden twee regeringen om hetzelfde stuk land. Rond deze gebeurtenissen schreef Lori haar verhaal. Ze wilde zich niet richten op de politieke intriges of de belangrijke historische figuren, maar ze wilde laten zien hoe het moest zijn geweest voor de gewone mannen en vrouwen om een leven op te bouwen, om voor hun gezinnen te zorgen en hen te beschermen tijdens die rumoerige jaren.
In het verhaal spelen zich dus historische gebeurtenissen af, misschien komt het omdat ik niet zo veel weet van de Amerikaanse geschiedenis, maar ik vond dit af en toe best ingewikkeld. Al die feiten en namen die in het verhaal genoemd werden waren voor mij geen toegevoegde waarde aan het verhaal. Ik denk dat dit voor mij als Nederlander geldt, wellicht is dit voor een Amerikaanse lezer heel anders!

Wanneer je hebt genoten van het boek ‘Het land van mijn vader’, dan is dit boek zeker een aanrader. Ook als je van spannende verhalen houdt moet je dit boek zeker lezen. Zoek je een boek met een verhaal over een pioniersfamilie die zich ergens gaat settelen en tegen bepaalde problemen aanloopt, dan zou ik een ander boek kiezen. Het gaat in het verhaal meer indirect over de pioniers.

Benieuwd naar het verhaal achter het boek ‘Samen over de blauwe bergen?’

Lori Benton is geboren en getogen aan de oostkant van de Appalachen. In haar romans brengt ze het Amerika van de achttiende eeuw tot leven en schildert ze het harde leven van de kolonisten. Haar debuut Het land van mijn vader werd met diverse prijzen onderscheiden.

Samen over de blauwe bergen
Schrijver: Lori Benton
Prijs: €21,99