Review: De stille gouvernante

Review: De stille gouvernante

Van diverse mensen kreeg ik de tip om eens wat boeken van de schrijfster Julie Klassen te lezen. Ik heb ooit wel eens een boek van haar gelezen, maar dat is al een hele lange tijd geleden. Via de bibliotheek app kwam ik het boek ‘De stille gouvernante’ tegen en ik besloot om dit boek te lezen. Historische romans a la Jane Austen intrigeren mij altijd en zeker wanneer de setting een mooi huis met een adelijke familie is.

Als de jonge Olivia Keene ziet hoe haar vader haar moeder wurgt, bedenkt ze zich geen moment en grijpt het eerste het beste voorwerp om hem voor het hoofd te slaan. Zodra de gevolgen van haar daad tot haar doordringen, beseft ze dat niets ooit meer hetzelfde zal zijn. Haar moeder helpt haar te vluchten en regelt een onder-komen bij een oude kennis aan het hof van Brightwell. Daar vangt Olivia, die door het trauma niet meer kan spreken, een geheim gesprek op tussen de heer des huizes en zijn zoon Edward. Edward ontdekt dat Olivia op de hoogte is van informatie die zijn reputatie kan schaden en stelt haar aan als gouvernante om haar in de gaten te kunnen houden. Maar hoe vaker hun paden elkaar kruisen, hoe duidelijker wordt dat zij niet zijn grootste bedreiging, maar juist zijn redding blijkt te zijn.

‘De stille gouvernante’ is echt een dik boek en daarom was ik bang dat het verhaal wat langdradig zou zijn. Maar het tegendeel is waar. Het verhaal start met een epiloog waarin de relatie tussen Olivia en haar vader wordt geschetst. Deze gebeurtenis heeft gevolgen die als een rode draad door haar leven lopen. Het boek begint met een spannend hoofdstuk, waarin Oliva op de vlucht is, omdat ze een man heeft neergeslagen. Uiteindelijk wordt ze gedwongen om een baan als gouvernante aan te nemen. Ze heeft namelijk een gesprek opgevangen en dit kan ernstige gevolgen hebben voor de zoon des huizes. Wat ik zo ontzettend sterk vind is dat je als lezer echt voor de gek wordt gehouden. Tijdens het lezen krijg je namelijk allerlei informatie en zo ontwikkel je ideeën over de afloop van het verhaal. Meestal klopt mijn gevoel wel en lopen de verhaallijnen zoals ik van te voren had bedacht, maar in dit boek liep het toch totaal anders! Tijdens het verhaal waren er een aantal ‘slechteriken’, maar uiteindelijk had Julie voor elk personage een mooi einde bedacht.

Ik vind het schitterend hoe de mensen elkaar vroeger aanspraken met ‘juffrouw’ en ‘u’. Dit was soms best ingewikkeld, zeker als twee mensen meer voor elkaar begonnen te voelen. Helemaal lastig is het als je ook nog verschillende statussen hebt. Een man van adel en een gouvernante, die kunnen eigenlijk geen romantische gevoelens voor elkaar ontwikkelen. Als je dit verhaal leest weet ik zeker dat je stiekem ook beetje verliefd wordt op de nukkige Edward. ;-)
Als lezer krijg je een goed beeld hoe het in die tijd voor een gouvernante moet zijn geweest. Het was een eenzaam bestaan, omdat je geen contact met de rest van het personeel mocht hebben. Ik heb echt genoten van het verhaal en kan niet wachten om meer boeken van deze schrijfster te lezen.

Het boek heb ik in twee dagen uitgelezen en dat zegt wel genoeg denk ik. Het was echt lastig om het boek weg te leggen! Ik kan dan ook geen echte minpunten bedenken.

Het boek is geschikt voor vrouwen die van historische romans houden. De verhaallijn waarbij een ‘dienstmeisje’ en een zoon van adel verliefd op elkaar worden is misschien niet heel origineel, maar het blijft heerlijk om over te lezen. Daarnaast heeft Julie er allerlei situaties naast bedacht waardoor het toch een boeiend verhaal is om te lezen.

Julie Klassen schrijft romans in de stijl van Jane Austen en de zusjes Brontë: vol historische details en intrigerende plots. Hou je van romantiek, negentiende-eeuws Engeland en Jane Eyre, dan zit je dus goed bij deze auteur! Voor ze fulltime ging schrijven, was Julie Klassen redacteur bij een uitgeverij van christelijke romans. Daar begeleidde ze bekende auteurs, zoals Beverly Lewis. In haar vrije tijd duikt ze graag in de boeken om onderzoek te doen voor haar historische verhalen. Verder is ze gek op reizen, BBC-series, lange wandelingen, hazenslaapjes en koffiedrinken met vrienden. Julie is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Minnesota in de Verenigde Staten.

De stille gouvernante
Schrijver: Julie Klassen
Uitgever: Voorhoeve