Terug naar de rode rivier – Laura Frantz –

Een tijd geleden las ik mijn eerste boek van Laura Frantz. Van de week kwam ik weer een boek van haar tegen in de bibliotheek en die nam ik natuurlijk mee. ‘Terug naar de rode rivier‘ gaat over de strijd tussen de pioniers en de indianen. Het speelt zich af in Kentucky, Amerika.

– Morrow Little wordt nog elke dag geplaagd door de herinnering aan de overval van de indianen waarbij haar moeder omkwam en haar broertje ontvoerd werd. Als een jonge vrouw keert ze jaren later terug naar haar ouderlijk huis om voor haar ernstig zieke vader te zorgen. Er dingen inmiddels vele mannen naar haar hand. Maar zelf heeft Morrow haar oog al laten vallen op iemand anders, een man die haar zowel intrigeert als beangstigt. Kan ze deze liefde een kans geven? Of moet ze, omwille van haar vader, zich schikken en met een man trouwen van wie ze niet houdt? –

Terug naar de Rode rivier is een meeslepend verhaal over een jonge vrouw die zich gevangen voelt tussen het ruige landschap en de beschaving van de eerste pioniersdorpen in Kentucky. Haar vader ligt op sterven en ziet haar graag trouwen, zodat hij haar goed kan ‘achterlaten’. Als lezer maak je met verschillende mannen kennis en begin je al snel een favoriet te vormen.

In veel romans gaat het hoofdzakelijk over een opbloeiende romance en het eromheen draaien daarvan. In de laatste hoofdstukken vinden ze elkaar dan en als lezer leg je dan het boek met een dubbel gevoel weg. Je bent blij met de goede afloop, maar ook zo benieuwd hoe het verder gaat. ‘Terug naar de Rode rivier’ is zo’n boek dat wel verder gaat. Ergens halverwege trouwt Morrow met haar grote liefde en moet ze samen met hem vluchten. Hoe haar leven verloopt of ze kinderen krijgt of ze met haar nieuwe liefde wel gelukkig is en of ze haar broer terug vindt, het wordt allemaal beschreven. Echt een heerlijk compleet boek dat je in een dag uitleest!

Het is echt een heerlijk compleet boek waarin de gebeurtenissen snel na elkaar afspelen. Ga vooral niet te snel door het eerste deel heen, want hier komen vooral de ‘romantische stukken’ aan bod. Dit had van mij in de tweede helft van het boek ook nog veeeeel uitgebreider gemogen. ;-)

Dit boek is echt een aanrader! Zeker als je van historische romans en kostuumdrama’s houdt. In dit verhaal gaat het (op de achtergrond) niet zozeer om het leven als reizende pioniers, maar meer om de strijd over het land tussen de pioniers en de indianen. Vooral als je hierin geïnteresseerd bent, moet je het boek zeker lezen!

Voordat ze zich fulltime wijdde aan het schrijven was Laura Frantz lerares en maatschappelijk werker. Inmiddels heeft ze al verschillende historische romans op haar naam staan. Haar debuut ‘De pioniersdochter’ wordt alom bejubeld door lezers op internet. Frantz voorouders waren pioniers in Kentucky en de verhalen van haar grootmoeder inspireerden Laura tot het schrijven van haar romans. Ze woont met jaar man en twee zonen in Washington.

Terug naar de rode rivier
Schrijver: Laura Frantz
Prijs: €22,50